[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4655: Undefined index: WHO_WISITED_TODAY
Ocean Souls • Zobacz wątek - Shootery (FPS)


Zaloguj | Zarejestruj


Strefa czasowa: UTC + 1


Teraz jest 16 kwi 2024, o 20:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku Przejdź na stronę <<  1, 2, 3, 4, 5  >>
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lis 2008, o 18:35 
Once
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 07:02
Posty: 1024
Lokalizacja: Nowa-Huta
oczywiscie ze wiem bo, tomb rider to nie fpp (wiec takiej pogawedki by tutaj nie bylo ) tylko tpp, wiec jest roznica. jak ja zaczynalem grac w tego typu gry, to fpp bylo wylacznie zwiazane z przez was nazwanymi fps.

_________________
Coście skurwysyny uczynili z tą krainą...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lis 2008, o 19:00 
Byt Transcendentny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2005, o 14:11
Posty: 4678
Lokalizacja: Nie ma na mapach
Bo kiedyś tak było, z czasem jednak przyjął się termin FPS, bo zaczęło się pojawiać dużo gier FPP, które z dawnym pojęciem FPP niewiele miały wspólnego. Generalnie to bardzo dużo chaosu w nazewnictwie gier, bo np. First Person Perspective jest już rzadko używane [na rzecz FPS] za to Third Person Perspective [TPP] nadal figuruje jako nazwa gatunku [choć to tyko określenie perspektywy!]. Może jak w Krakowie otworzą to Europejskie Centrum Gier Komputerowych czy co to ma być to ktoś zrobi doktora na nomenklaturze gier komputerowych :lol:

A fps [z małych liter] to także, oczywiście, ilość klatek na sekundę [frames per second].

_________________
Życie to tylko żart, dowcip, i jeśli czujesz się źle, przejmujesz czymś to znaczy, że dałeś się nabrać


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lis 2008, o 19:39 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2008, o 17:30
Posty: 4305
k4jz3r napisał(a):
oczywiscie ze wiem bo, tomb rider to nie fpp (wiec takiej pogawedki by tutaj nie bylo ) tylko tpp, wiec jest roznica. jak ja zaczynalem grac w tego typu gry, to fpp bylo wylacznie zwiazane z przez was nazwanymi fps.


No to ciekawe, bo w dzisiejszych czasach jest znacznie mniej gier FPP niż na przełomie lat '80 i '90.

Phantasmagoria, Myst, Might & Magic, że z tych bardziej znanych i pierwszych, jakie mi przychodzą do głowy wymienię. Większość ówczesnych cRPG (i charakterystyczny podgatunek, gry-labirynty, które ciężko sobie wyobrazić w innej perspektywie niż FPP) i adventure (dawny "system węzłów" zamiast point'n'click) realizowano w perspektywie pierwszej osoby. Termin FPP dla określenia shooterów był błędny w dniu premiery Wolfa 3D.

_________________
Riding hard every shooting star
Come to life, open mind, have a laugh at the orthodox
Come, drink deep let the dam of mind seep
Travel with great élan, dance a jig at the funeral


Ostatnio edytowano 13 lis 2008, o 19:42 przez Fristron, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 12:02 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2006, o 20:35
Posty: 4424
Lokalizacja: Warszawa
Fristron napisał(a):
k4jz3r napisał(a):
oczywiscie ze wiem bo, tomb rider to nie fpp (wiec takiej pogawedki by tutaj nie bylo ) tylko tpp, wiec jest roznica. jak ja zaczynalem grac w tego typu gry, to fpp bylo wylacznie zwiazane z przez was nazwanymi fps.


No to ciekawe, bo w dzisiejszych czasach jest znacznie mniej gier FPP niż na przełomie lat '80 i '90.

Phantasmagoria, Myst, Might & Magic, że z tych bardziej znanych i pierwszych, jakie mi przychodzą do głowy wymienię. Większość ówczesnych cRPG (i charakterystyczny podgatunek, gry-labirynty, które ciężko sobie wyobrazić w innej perspektywie niż FPP) i adventure (dawny "system węzłów" zamiast point'n'click) realizowano w perspektywie pierwszej osoby. Termin FPP dla określenia shooterów był błędny w dniu premiery Wolfa 3D.


Na wstępie - już powiedziano, że FPP to gry z perspektywą z pierwszej osoby, natomiast FPS to strzelanki z perspektywy pierwszej osoby, a fpsy to klatki na sekundę. Kiedyś nie przeszkadzał tak bardzo brak w rozróżnieniu nazewnictwa, ponieważ nawet gdy istniały gry takie jak wspomniane przez Fristrona, to nie miały one choćby połowy takiej swobody poruszania się jak w ówczesnych grach "doomowatych" (tak gdzieś od czasu wyjścia Dooma do późnej połowy lat 90. nazywano gry z widokiem FPP nastawione głównie na strzelanie - no właśnie, w sumie był podział nazewnictwa, strzelanki miały swoją nazwę :) ). W dzisiejszych czasach pojawiło się jednak dużo gier innych gatunków z widokiem FPP, które oferują swobodę działania taką jak w rasowych strzelankach - choćby Deus Ex 1 i dosyć długo potem 2, Morrowind, Oblivion - no i trzeba było jakoś to rozdzielić. Oczywiście, te DE 2 i elder scrollsy wychodziły już długo po wymyśleniu nazwy FPS, ale ogólnie wiadomo, o co chodzi.

_________________
If I found the hidden fountain
Drank the wisdom from its deep
Would I have the time to save me
Would I have them both to keep


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 20:52 
Once
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 07:02
Posty: 1024
Lokalizacja: Nowa-Huta
"W dzisiejszych czasach pojawiło się jednak dużo gier innych gatunków z widokiem FPP, które oferują swobodę działania taką jak w rasowych strzelankach - choćby Deus Ex 1 i dosyć długo potem 2, Morrowind, Oblivion "

No dobra, ale te gry to nadal nie są gry FPP tylko RPG, bo wychodząc z waszej teorii, gdy włączam NFS Underground i przełączam widok z oczu kierowcy, to też dla was to jest gra FPP?
Przeciez w grach FPP chodzi tylko o chodzenie i strzelanie do wszystkiego co się rusza (q, q2, q3, q4, doomy) a gra typu Morrowind i Oblivion i tak nadal jest szufladkowana do gier RPG a nie FPP.

_________________
Coście skurwysyny uczynili z tą krainą...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 20:57 
Byt Transcendentny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2005, o 14:11
Posty: 4678
Lokalizacja: Nie ma na mapach
To są FPP i RPG jednocześnie. FPP to jakby cecha techniczna a RPG dotycząca stricte prowadzenia rozgrywki. Jedno nie wyklucza drugiego.

_________________
Życie to tylko żart, dowcip, i jeśli czujesz się źle, przejmujesz czymś to znaczy, że dałeś się nabrać


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 21:06 
Once
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 07:02
Posty: 1024
Lokalizacja: Nowa-Huta
Dobra, ostatecznie się mogę zgodzić, że jest to gra typu Role-playing widziana oczyma bohatera ;)

_________________
Coście skurwysyny uczynili z tą krainą...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 21:07 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2006, o 20:35
Posty: 4424
Lokalizacja: Warszawa
k4jz3r napisał(a):
No dobra, ale te gry to nadal nie są gry FPP tylko RPG, bo wychodząc z waszej teorii, gdy włączam NFS Underground i przełączam widok z oczu kierowcy, to też dla was to jest gra FPP?


Tak, są to gry *w konwencji* FPP - za Beezqpem, FPP to obecnie cecha przedstawiania rzeczywistości w grze, a nie gatunek gry. Od biedy można się zgodzić z tym o NFSie i widoku z kabiny, ale wychodząc z Twojej teorii wychodzenia z naszej teorii :wink: Doom 3 to gra TPP, ponieważ podczas cutscenek pokazywane są często plecy głównego bohatera. Tak więc jest to nieco przegięty przykład.
Najbanalniejszy dowód - przeczytaj jakąkolwiek recenzję branżową (czasopismo/website) i sprawdź, czy abo przypadkiem nie występuje tam wyrażenie o schemacie "gra gatunku x/y/z w widoku fpp/tpp/izometrycznym"

_________________
If I found the hidden fountain
Drank the wisdom from its deep
Would I have the time to save me
Would I have them both to keep


Ostatnio edytowano 15 lis 2008, o 21:08 przez Daviduzz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lis 2008, o 23:26 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2008, o 17:30
Posty: 4305
k4jz3r napisał(a):
Przeciez w grach FPP chodzi tylko o chodzenie i strzelanie do wszystkiego co się rusza (q, q2, q3, q4, doomy) a gra typu Morrowind i Oblivion i tak nadal jest szufladkowana do gier RPG a nie FPP.


FPP = First Person Picture/Perspective = Obraz/Perspektywa Z Pierwszej Osoby
FPS = First Person Shooter = Strzelanka W Pierwszej Osobie

Czaisz bazę? FPP to nazwa ustawienia kamery. To tak jakby nazywać Diablo II grą izometryczną :lol: .

@Daviduzz: Ale co ma swoboda poruszania się do nazwy FPP? FPP to obraz z pierwszej osoby, niezależnie od tego, czy mamy jedną ścieżkę ruchu, czy możemy skakać i pływać :) .
Myślę, że tendencja do nazywania FPS-ów terminem FPP wzięła się głównie z ignorancji (jak nazywanie Nightwisha gothic metalem ;) ) i dominacji tego gatunku na rynku gier, która to dominacja skończyła się dopiero niedawno, kiedy strzelanki zaczęły być wypychane przez coraz bardziej płytkie, efektowne graficznie i kierowane do masowego odbiorcy RPG. Anyway, to nigdy nie było poprawne nazewnictwo, bo, jak mówiłem, termin FPP pojawił się przed pierwszymi FPS i wypadałoby to rozróżniać.

_________________
Riding hard every shooting star
Come to life, open mind, have a laugh at the orthodox
Come, drink deep let the dam of mind seep
Travel with great élan, dance a jig at the funeral


Ostatnio edytowano 15 lis 2008, o 23:27 przez Fristron, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lis 2008, o 01:06 
Dark Passion Play
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2008, o 19:34
Posty: 1277
Lokalizacja: Underworld
Fristron napisał(a):
Myślę, że tendencja do nazywania FPS-ów terminem FPP wzięła się głównie z ignorancji


Bardzo ładnie wytłumaczone. Tyle, że nigdy nie spotkałem się z określaniem gier mianem FPP. Jesli juz jakaś gra z widokiem z oczu, wtedy mówiło się wprost: ''gra z perspektywy pierwszej osoby'' (w przypadku np. Oblivion'a czy Deus Ex'a słowo ''gra'' zastępywano słowem ''RPG''). Teraz wiem, że jeśli na jakimś wortalu (lub czasopismie, ale tam to mało prawdopodobne) określenie FPP, to raczej zbyt długo na tej stronie nie posiedzę :wink:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lis 2008, o 02:09 
Byt Transcendentny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2005, o 14:11
Posty: 4678
Lokalizacja: Nie ma na mapach
Boś młody :P Ja czytywałem CDA od roku gdzieś 1998 do 2004 i termin FPS zaczął być nagminnie używany dopiero w końcowych latach tego okresu, wcześniej nazywanie gatunku gier "FPP" było na porządku dziennym. Nie wiem, czy ogólnie czy tylko w tych czasopismach branży, które czytałem [bo do internetu wtedy jeszcze nie wlazłem], niemniej jednak ja się wychowałem na określeniu FPP i dziwnie się było przestawić na FPS :wink:


Ostatnio edytowano 16 lis 2008, o 02:11 przez Beezqp, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lis 2008, o 10:14 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2008, o 17:30
Posty: 4305
Ja mam sporo CDA z okresu 1998 do 2006 bodaj i faktycznie, w starszych latach było nagminne to (błędne) stosowanie terminu FPP do Shooterów. Był nawet FPP Zone ;) . Ktoś się chyba zorientował, że to błąd i zaczął używać FPS.
W Click!u i Action Plusie bodaj był termin FPS używany. Ale głowy nie dam, bo te pisma rzadko kupowałem.
Anyway, jeśli idzie o czysto teoretyczną terminologię, FPP /=/ FPS (bo przecież rozwinięcia skrótów znaczą coś zupełnie różnego), choć w pewnym okresie było to uznawane za synonimy. Termin FPS był od zawsze z tego co pamiętam, ale rzadziej używany. Do popularyzacji przyczyniła się bodaj seria Rainbow Six - nigdy się nie mówiło na nią taktyczny FPP, tylko taktyczny shooter ;) .

_________________
Riding hard every shooting star
Come to life, open mind, have a laugh at the orthodox
Come, drink deep let the dam of mind seep
Travel with great élan, dance a jig at the funeral


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lis 2008, o 10:49 
Once
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 07:02
Posty: 1024
Lokalizacja: Nowa-Huta
Oczywiście Fristron, w CDA które się dzisiątkami lat zajmowało grami komputerowymi i nazywało "strzelanki z pierwszej osoby" właśnie grami FPP, to Ty oczywiście nazywasz ich ignorantami. Wczesniej się uzywalo pojecia FPP tylko do strzalanek, zobacz na najbardziej popularna strone, jesli chodzi o graczy:
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/data/39722.html
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/data/12206.html
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin ... 24287.html

po prostu powtorze, ze termin FPP istnial zawsze i byl zarezerwowany z poczatku dla strzelanek, ktore wymienilem u gory, potem dopiero gdy powstawaly gry typu RPG i inne przygodówki widziane oczyma bohatera, abym nie pojawiał się konflikt wymyślono nazwę FPS.
btw - jak popytasz starszych graczy, zeby wymienili Ci najlepsze gry FPP, to od razu przychodzą im na myśl wlasnie quaki, swego czasu jeszcze FPP nazywano grami doomopodobnymi.

_________________
Coście skurwysyny uczynili z tą krainą...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lis 2008, o 12:13 
Endless Forms Most Beautiful
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2008, o 17:30
Posty: 4305
Przecież wcześniej wymieniłem Ci gry - STARE gry - które były w FPP, a nie były FPSami. Might & Magic 1 miał premierę w 1986, czyli na 6 lat przed Wolfensteinem 3D i bodaj 5 przed pierwszymi zalążkami FPS. Zanim ten gatunek się pojawił w świecie komputerowej rozrywki, M&M miało już cztery odsłony - wszystkie w FPP.
Używało się zawsze zamiennie FPP/FPS, przy czym FPP była popularniejsza z ludzkiej ignorancji. Wspaniałe pisma muzyczne, które zajmują się latami muzyką rockową/metalową często klasyfikują Nightwish jako gothic metal i to jest dobre porównanie do nazywania shooterów w pierwszej osobie grami FPP. Jest błędne i jest ignorancją, bo raz, że FPP nie oznacza gatunku, a widok, a dwa, że ten widok nie pojawiał się tylko w shooterach. Problem naprawdę zauważono dopiero, kiedy RPGi stały się najbardziej masowym produktem wśród gier (obok Simsów xP ), a wiele z nich zaczęto - powracając do korzeni - produkować w FPP.

Mówi się tu dużo o Oblivionie - ale naprawdę, seria The Elder Scrolls ma swoje lata, pierwsza część (Arena) wyszła w 1994 i TEŻ była w FPP... :roll:

_________________
Riding hard every shooting star
Come to life, open mind, have a laugh at the orthodox
Come, drink deep let the dam of mind seep
Travel with great élan, dance a jig at the funeral


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 lis 2008, o 18:07 
Byt Transcendentny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2005, o 14:11
Posty: 4678
Lokalizacja: Nie ma na mapach
Właśnie przeszedłem pierwsze misje Call of Duty 4 i muszę przyznać, że gra zapowiada się genialnie. Póki co nie znalazłem elementu, na który bym narzekał - powiem więcej, gra zaskakuje mnie swoim wykonaniem na każdym kroku. Czuję, że czeka mnie naprawdę fajne kilka [?] godzin ;)

_________________
Życie to tylko żart, dowcip, i jeśli czujesz się źle, przejmujesz czymś to znaczy, że dałeś się nabrać


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku Przejdź na stronę <<  1, 2, 3, 4, 5  >>

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron